Webinar om institusjonalisert rasisme 12.10.2020

Folkehøgskolerådet (FHSR), Noregs kristelige folkehøgskolelag (NKF) og Folkehøgskoleforbundet (FHF) inviterte til et webinar om institusjonalisert rasisme 12. oktober 2020. Målgruppen var ansatte i folkehøgskolen.

​

Daniel Abimael Skjerve Wensell, politisk rådgiver i Minotenk, åpnet webinaret med folkeopplysning om institusjonalisert rasisme, den politiske konteksten, manglende mangfold og delte tanker om folkehøgskolenes rolle. Etter foredraget ble det gruppesamtaler og konkrete innspill til hvordan folkehøgskolene kan sette rasisme på dagsorden på egen skole.

Under kan du se opptak av Daniel Abimael Skjerve Wensell sin presentasjon

​

Her er lenkene til ressurssider det ble henvist til under webinaret:

Dembra - demokratisk beredskap mot rassisme og antisemittisme: https://dembra.no/no/ressursbank/

Internasjonalt utvalg for folkehøgskolen - ressursbank med pedagogiske opplegg.

Minotenk - publikasjoner og foredragsvirksomhet.

​

Deltakernes forslag til tiltak for å fremme antirasisme på folkehøgskolen.

Litteraturforslag:

White Fragility av Robin DiAngelo.

Eg snakkar om det heile tida av Camara Lundestad Joof.

(har du andre forslag, så send de gjerne til brita@folkehogskole.no, så kan vi legge dem ut her).