Folkehøgskolene åpner dørene for flyktninger

Folkehøgskolerådet har tatt kontakt med kunnskapsdepartementet for å gjøre dem oppmerksomme på muligheten til å benytte seg av folkehøgskolene for rask bosetting og integrering av unge flyktninger.

I en undersøkelse gjennomført av Folkehøgskolekontoret svarer nærmere 50 % av folkehøgskolene at de har kapasitet til å ta imot unge flyktninger som elever i inneværende skoleår, og nærmere 80 % svarer at de kan ta imot unge flyktninger som elever fra høsten av.

Folkehøgskolerådet og folkehøgskolene hadde i 2016 et samarbeid med myndighetene, IMDi og KS om bosetting av flyktninger under flyktningkrisen, og har god erfaring med dette arbeidet.

Folkehøgskolene oppfordres til å kontakte sin kommune for å undersøke muligheter for samarbeid.

Illustrasjonsfoto fra Wix