Rektormøtet 2023 er endelig i gang!

I dag gikk Folkehøgskolerådets årlige konferanse for rektorene i folkehøgskolene av stabelen. Første dag har bydd på et spennende program. Møtet i sin helhet vil i hovedsak gå med til å diskutere innholdet og forslagene i NOU 2022:16, "En folkehøgskole for alle".

Kunnskapsminister Tonje Brenna (t.v.) og Anne Tingelstad Wøien (t.h.). Bilde av Julie Byberg Bø.

I dag har vi hatt besøk av kunnskapsminister Tonje Brenna, som åpnet dagen. Brenna understreket hvor verdifullt et år fri fra karakterer og press er. Hun oppfordret også folkehøgskolene til å ta en tydeligere plass i sine lokalsamfunn.

Utvalgsmedlem Astrid E. Moen innledet så om Folkehøgskoleutvalgets tanker om framtidas folkehøgskole, og gikk igjennom utvalgets tanker bak NOU-en. Deretter snakket leder av Opptaksutvalget for NOU 2022:17, Marianne Aasen, om hvorfor tilleggspoengene for å gå et år på folkehøgskole foreslås fjernet.

Etter en spennende innledende diskusjon mellom styreleder og nestleder i Folkehøgskolerådet, Einar Opsvik og Helge Kjøll Jr., ble alle deltakerne fordelt i grupper for å diskutere NOU 2022:16 seg i mellom.

Dette er og blir en spennende dag. Vi gleder oss til gode og fruktbare diskusjoner i dagene som kommer!