Globalt medborgerskap: Elev-aksjon foran Stortinget

Over 50 folkehøgskoleelever fra tolv forskjellige skoler har de siste tre dagene vært samlet til seminar på Jeløy folkehøyskole. Samlingen resulterte i en tydelig markering utenfor Stortinget onsdag formiddag.

Med klare krav møtte folkehøgskoleelever opp utenfor Stortinget. Foto: Nora Sølvik Lemriri

På under 24 timer har de godt over 50 folkehøgskoleelevene planlagt markeringen utenfor Stortinget i fellesskap. Med hjelp fra organisasjonene Changemaker, Spire og KFUK-KFUM Global har de jobbet med temaene globalt medborgerskap og FNs bærekraftsmål. Aksjonen er en markering MOT kapitalflukt, FOR åpenhet.

Seminaret elevene deltok på var arrangert av Internasjonalt utvalg for folkehøgskolen (IU), som er et utvalg under Folkehøgskolerådet.

I planleggingen av aksjonen tok elevene utgangspunkt i Changemakers kampanje mot kapitalflukt, men har moderert kravene noe slik at de ble deres egne. Til Stortinget hadde de med seg følgende krav:

1. Justiskomiteen må arrangere en åpen, muntlig høring om temaet

2. Vi må hindre hemmelighold og ta et oppgjør med praksiser som tilrettelegger for kapitalflukt

Ut fra Stortinget kom Sveinung Stensland fra Høyre, andre nestleder i justiskomiteen. Til jubel fra elevene kunne han fortelle at det første kravet allerede er innfridd, og at en slik høring arrangeres midt i januar. Stensland håpet å se igjen flere av elevene der.

SVs representant i justiskomiteen, Andreas Sjalg Unneland, møtte også opp - og ga sin støtte til elevene og kravet deres om å hindre hemmelighold og ta et oppgjør med praksiser som tilrettelegger for kapitalflukt.

Les om aksjonen på folkehøgskolebloggen: