protesterer
Menneskerettigheter

Her finner du øvelser og tips og råd til undervisning om menneskrettigheter (rettigheter, diskriminering, rasisme etc.). Klikk på pilen for å se hvert opplegg. Lenger nede på siden finner du tips fra folkehøgskolelærere om nettsider, filmer, foredragsholdere og steder å besøke m.m.

Apartheid - en verden i svart og hvitt

Rollespill som gir innsikt i hvordan fordommer, stigma/fiendebilder og kamp om ressurser kan føre til og opprettholde åpen eller skjult diskriminering i et samfunn. Tid: 1 døgn.

Antall deltakere: 10 - 100.

Human rights and human needs

Introduksjon til menneskerettigheter; kunnskap og refleksjon rundt både praktiske og teoretiske sider av rettighetene. Forberedelse til videre arbeid med temaet.

Tid: 30min+.

Antall deltakere: ingen begrensning.

Tampa - eit skodespel: nynorsk versjon

Eit skodespel som tek utgangspunkt i dilemmaene rundt "Tampa-saka" i 2001. Manuset er utarbeidd på oppdrag av IU av Eli Hårklau ved Sunnfjord folkehøgskule skuleåret 2008/09

Diskriminering og rasisme

Bevisstgjøring om hva rasisme og diskriminering er. Bli mer bevisst rasisme og diskriminering i ditt eget liv. Øke forstålse og empati for dem som blir utsatt for rasisme og diskriminering.

Tid: 60 min.

Antall deltakere: 6+

Meg selv og de andre

Skape diskusjon og refleksjon over egen rolle i en urettferdig verden.

Tid: 1-3 timer.

Antall deltakere: ingen begrensning.

Gallerirunde

Brainstorming om et tema/problemstilling, innledning til et tema, skape diskusjon/refleksjon.

Tid: ca. 45 min.

Antall deltakere: 6+.

Tampa - et skuespill:

bokmål versjon

Et skuespill som tar utgangspunkt i dilemmaene rundt "Tampa-saken" i 2001. Manuset er utarbeidet på oppdrag av IU av Eli Hårklau ved Sunnfjord folkehøgskole skoleåret 2008/09

Tips fra folkehøgskolelærere:

Under finner du tips fra folkehøgskolelærere til ressurser i undervisning om tema relatert til bærekraftig utvikling. Disse er samlet inn på tidligere seminarer arrangert av IU.

Foredragsholdere

* FN-sambandet.

* Mads Gilbert og Erik Fosse: leger kjent fra sitt engasjement for solidaritetsarbeid i Palestina.

Organisasjoner

* Røde Kors (rollespill: På flukt)

* Amnesty International

* Leger uten grenser

* Flyktninghjelpen

Steder å besøke i Norge

* Menneskerettighetshuset (Oslo)

* FN-sambandet (Oslo, Bergen, Trondheim, Tromsø, Stavanger, Kristiansand)

* Fredshuset (Oslo)

* Raftosenteret (Bergen)

* Oslosenteret for fred og utvikling

* Chr. Michelsens Institutt (Bergen)

* Gatestiftelser (eks. Bergen: Megafon, Oslo: =Oslo)

* Falstadsenteret (Ekne, Levanger)

Filmer/dokumentarer

* Sitrontreet: israelsk drama fra 2008. Den palestinske enken Salma får den israelske forsvarsministeren til nabo, og må kjempe i retten mot ham for å beholde sitrontrærne sine.

* Ørkenblomst: britisk/tysk/australsk spillefilm fra 2009: Filmen er basert på livet til den tidligere supermodellen Waris Dirie (46), som rømte fra livet i ødemarken med sin somaliske nomadefamilie da hun som 13-åring skulle giftes bort som fjerde kone til en mye eldre mann - og som til slutt endte i London, der hun etter noen år som slavearbeider hos rike slektninger til slutt ble oppdaget av en fotograf og endte som supermodell.

* Moderne slaveri: norsk dokumentarfilm fra 2009: Menneskehandel i dagens samfunn.

* The Wistle blower: thriller fra 2010: Inspirert av en sann historie fra Bosnia etter krigen, om slaveri og menneskehandel.

* Lilja 4-ever: svensk film fra 2002: Menneskehandel og sexslaveri.

* En amerikansk agent ber om tilgivelse: Amerikansk dokumentar fra 2008: John Perkins var med i en hemmelig gruppe (National Security Agency) som på vegne av USAs regjering gjennomførte de mest skitne jobbene i Sør- og Mellom-Amerika. Militærkupp, arrangerte valg, politiske drap og forfalskede rapporter var en del av virkeligheten. Filmen viser hvilke mekanismer som har vært med på å styre vår moderne verden.

Nettsider

* www.ted.com: Korte foredrag om alle mulige temaer (gratis).

* www.av-senteret.no: Proram fra NRK, TV2 og BBC for undervisning.

* www.mediastorm.com: filmer som tar for seg komplekse tema, humaniserer statistikker og inspirerer til handling om viktige tema.

* FN-sambandet: informasjon om menneskerettighetene og forslag til undervisningsopplegg. Her finner man alt fra spill, videoer, bilder og tekst.

* www.globalis.no: FN-sambandets skole side.

* www.nobelpeacecenter.org: Nobels Fredssenter i Oslo.

* www.peace.no: Nansen Fredssenter